Fågelskådning.

Maniskt rotar jag igenom väskan. All noggrann planering, alla mina omsorgsfulla förberedelser. Ska allt falla på det här?

Jag var i god tid. Ville inte riskera att missa det. Min hopfällbara pall tog jag med mig. Liksom mackorna jag bredde och packade in igår kväll. Kläderna var inköpta just för det här tillfället. Perfekt anpassade. Väl på plats fanns det inte så mycket mer att göra än att vänta. Mackorna kom väl till pass, in på den andra timmen satte hungern igång. Vid vissa tillfällen önskade jag att jag valt en bekvämare stol. Ganska snabbt stelnade nacken. Ryggen satte igång att värka. Benen somnade efter tre kvart. Men jag trodde att det skulle vara värt det.

Om jag inte skyndar mig nu var allt det där förgäves.
Plötsligt greppar min hand om läderfodralet.
Fort nu, det handlar om sekunder. Dörren är redan öppen.
Jag sliter upp fickkikaren ur väskan med ett ryck så kraftigt att jag ramlar baklänges av pallen.
På det hårda stengolvet slår jag av en flisa på framtanden.
Nevermind, nevermind. Skynda.
Jag reser mig på mina värkande knän och sätter kikaren till ögonen.
Det har redan börjat strömma ut folk från klassrummet i andra änden av korridoren.
Hoppas, hoppas.
Där.
Min fågel.
Jag kan skymta honom bakom ett fnissande flickgäng.
Tre till fem sekunder.
Sedan är ögonblicket förbi.
Nöjt antecknar jag i mitt häfte.
Nästa vecka. Samma tid, samma plats.




Kommentarer
Postat av: Felicia

Haha, precis. Koncentrationen var inte på topp! Va fint du skriver!

2009-11-06 @ 19:59:44
URL: http://vykorttillminsystrer.blogg.se/
Postat av: Sara

Så himla fint, hoppas det blir du och han.

2009-11-06 @ 20:16:41
URL: http://faeria.blogg.se/
Postat av: angelica

åh hjälp vad fint du skriver.

2009-11-07 @ 11:55:13
URL: http://coloursofthewind.devote.se
Postat av: Iri

Tack, tack, tack. Jag önskar att jag kunde variera mig mer men... tack.



Och Sara, då är vi två.

2009-11-07 @ 12:22:15
URL: http://barnavstjarnorna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0